Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ (γράφουν οι: Σωτηρία Νασιοπούλου & Ειρήνη Οικονόμου)


La violence à l’école peut prendre plusieurs formes telles que : intimidation, cyberintimidation, discrimination, homophobie, violence physique, violence sexuelle, agression indirecte, taxage ou criminalité au sein des gangs de rue. Les jeunes, les parents et les éducateurs doivent prendre conscience de leur rôle et agir contre l’intimidation et la violence à l’école.
Η σχολική βία μπορεί να πάρει πολλές μορφές, όπως εκφοβισμό, παρενόχληση, διακρίσεις, την ομοφοβία, τη σωματική βία, τη σεξουαλική βία, έμμεση επιθετικότητα, εκφοβισμό ή της εγκληματικότητας μεταξύ των συμμοριών του δρόμου. Η νεολαία, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν επίγνωση του ρόλου τους και να δράσουν κατά του εκφοβισμού και της βίας στα σχολεία.


Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι ένα σοβαρό πρόβλημα. Είναι κάτι που μπορεί να το βιώνουν πολλά παιδιά και να τα τρομάζει τόσο πολύ, ώστε να φοβούνται να πάνε στο σχολείο. Γενικά, εκφοβισμός είναι όταν ένα παιδί (ή μια ομάδα παιδιών) προσπαθεί σκόπιμα να πληγώσει σωματικά ή ψυχικά ένα άλλο παιδί, με αρνητικές πράξεις ή αρνητικά λόγια εναντίον του. Αυτό συμβαίνει πολλές φορές και προκαλεί λύπη και φόβο στο παιδί που εκφοβίζεται και δεν μπορεί να υπερασπιστεί τον εαυτό του.
Οι μορφές βίας κατατάσσονται σε:
Σωματική βία: Τα θύματα δέχονται φυσικούς τραυματισμούς ή διάφορες απειλές για τραυματισμό από τους θύτες. Η σωματική βία εκδηλώνεται με σπρωξίματα , αγκωνιές , γροθιές , σκουντήματα , κλοτσιές , τρικλοποδιές , τσιμπήματα και δαγκωνιές ,καθώς και χτυπήματα με διάφορα αντικείμενα.

Λεκτική βία: οι θύτες χρησιμοποιούν συστηματικά βωμολοχίες, υβριστικές εκφράσεις , προσβολές και απειλές , διάφορες επιθέσεις με φράσεις , καθώς και με αγενή σχόλια και ειρωνείες και με παρατσούκλια.

Ψυχολογική βία: σκοπός αυτής της βίας είναι η ηθική νοητική , καθώς και πνευματική ακεραιότητα.

Ηλεκτρονική βία: έχουμε όταν τα θύματα δέχονται απειλητικό και υβριστικό υλικό μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή μέσω τηλεφώνων ΜΜS και SMS με άγνωστο νούμερο , καθώς και μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή από το διαδίκτυο.

Σεξουαλική βία: Τα θύματα δέχονται υβριστικά σχόλια , σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανεπιθύμητα αγγίγματα , ανήθικες χειρονομίες , ακόμα και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.

Οπτική βία: όταν κάποιος δράστης γράφει κάποιο προσβλητικό και υβριστικό σημείωμα και στη συνέχεια το περνάει στους υπόλοιπους συμμαθητές του από χέρι σε χέρι ή από κινητό σε κινητό.

Ρατσιστικός εκφοβισμός: εξαιτίας της καταγωγής τους , της κοινωνικής τάξης , της διαφορετικότητας ,καθώς και της οικονομικής κατάστασης τα θύματα δέχονται ανούσια υβριστικά σχόλια

Η ενδοσχολική βία αυξάνεται όλο και περισσότερο στις μέρες μας. Τα βασικότερα αίτια είναι:

α) το ψυχολογικό προφίλ του θύτη

β) το οικογενειακό περιβάλλον και η επίδραση που ασκεί,

γ) το ψυχολογικό κλίμα του σχολείου

δ) η προβολή βίας από τα Μ.Μ.Ε. και

ε) τα κοινωνικά προβλήματα

Η ενδοσχολική βία επιδρά αρνητικά τόσο στους θύτες και τα θύματα, όσο και στους παρευρισκόμενους τέτοιων συμβάντων. Οι επιπτώσεις αυτές σχετίζονται με την κοινωνική ζωή, τη σωματική και ψυχική υγεία των αναφερόμενων.
Σύμφωνα με έρευνες της Ε.Ε. τέσσερα στα δέκα παιδιά υποφέρουν από το σχολικό εκφοβισμό. ΜΗ ΜΕΝΕΙΣ ΑΠΡΑΓΟΣ, ΚΑΝΕ ΚΑΙ ΕΣΥ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΑΥΤΌ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΜΑΣΤΙΖΕΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ!

Σωτηρία Νασιοπούλου
Ειρήνη Οικονόμου