Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

ΔΥΣΛΕΞΙΑ-ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ (γράφουν οι: Σωτηρία Νασιοπούλου & Ειρήνη Οικονόμου)


 

Δυσλεξία

Δυσλεξία είναι η ειδική μαθησιακή δυσκολία που εντοπίζεται
στο γραπτό λόγο και αφορά ιδιαίτερα την ανάγνωση, τη γραφή
και την ορθογραφία. Προϋποθέτει ότι το παιδί έχει φυσιολογική
νοημοσύνη και έχει μπει σ΄ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης.
Ως εκ τούτου, αποκλείονται τα παιδιά που έχουν χαμηλή νοημοσύνη,

απουσίες από το σχολείο για μεγάλα χρονικά διαστήματα και συχνές
αλλαγές σχολικού περιβάλλοντος.Δεν είναι ασθένεια. Δεν είναι εμπόδιο.
Τα αίτια της δυσλεξίας είναι νευρολογικής φύσεως. Οι επιστήμονες
έχουν παρατηρήσει πως τα ακουστικά και οπτικά κέντρα του εγκεφάλου
των δυσλεξικών ατόμων είναι 27% μικρότερα από εκείνα των μη δυσλεξικών
ατόμων.

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας

Τα κύρια συμπτώματα της δυσλεξίας είναι η ανώτερη, η δημιουργική
τους σκέψη με εικόνες, η υπερβολική δυσκολία στην ανάγνωση, στην
ορθογραφία και στον γραπτό λόγο. Για να είναι κάποιος δυσλεξικός,
υποχρεωτικά πρέπει να έχει σοβαρό πρόβλημα στην ανάγνωση  (διαβάζει
εξαιρετικά αργά και με πολλά λάθη). Συχνά, πηδούν σειρές, αλλάζουν
καταλήξεις, αγνοούν τα σημεία στίξης, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν,
προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν λέξεις σε τέτοιο βαθμό,
ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν και άλλη να διαβάζουν. Αποδίδουν
πολύ καλύτερα στα προφορικά απ’ ό,τι στα γραπτά, και η πνευματική τους
ικανότητα είναι ανώτερη απ’ αυτήν που δείχνει η σχολική τους επίδοση,
η οποία είναι ανομοιογενής.

Δυσγραφία

Η δυσγραφία αφορά στις δυσκολίες των δυσλεξικών παιδιών να γράψουν σωστά ή
η γραφή τους να είναι ευανάγνωστη.
Οι πιθανές αιτίες, που μπορούν να προκαλέσουν την διαταραχή της δυσγραφίας,
εφόσον δεν υπάρχουν εγκεφαλικές ή σωματικές βλάβες, είναι οι εξής:

    Ακατάλληλες οδηγίες ή καθόλου οδηγίες, πώς να κρατάει το μολύβι για να γράφει
    Αποπροσανατολισμός
    Πολλαπλές νοητές εικόνες
    Ακατάλληλος φυσικός προσανατολισμός (δυσπραξία)



Ορισμένα από τα συμπτώματα είναι:

    Γράφει (πολύ) άσχημα γράμματα
    Πιάνει πολύ αδέξια το μολύβι
    Δεν γράφει στην ευθεία της σελίδας ακόμη και όταν υπάρχει γραμμή
    Το μέγεθος των γραμμάτων είναι διαφορετικό ακόμη και στην ίδια λέξη
    Δυσκολεύεται να γράψει ανάμεσα στα περιθώρια της σελίδας
    Δεν κρατά τις ίδιες αποστάσεις μεταξύ των λέξεων

Σωτηρία Νασιοπούλου
Ειρήνη Οικονόμου